Skip to main content

STATUTUL PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT EUROPEAN

CAPITOLUL I

PRINCIPII GENERALE 

Art. 1 

Partidul Social Democrat European (în continuare PSDE) este un partid politic orientat spre reprezentarea intereselor grupurilor sociale largi, creat pe baze benevole de  cetăţeni ai Republicii Moldova şi care activează în baza Constituţiei, legislaţiei Republicii Moldova şi a prezentului Statut.

Art. 2 

PSDE este unicul succesor politic şi de drept al Mişcării social-politice «Pentru o Moldovă Democratică şi Prosperă» (1997-2000), al Partidului Social – Liberal (2001-2008) și al Partidului Democrat din Moldova, (2000-2022). Aceste titulaturi împreună cu denumirile prescurtate și simbolurile respective fac parte din patrimoniul istoric al formaţiunii şi nu pot fi preluate de alte formaţiuni politice sau organizaţii necomerciale.

Art. 3

PSDE este un partid întemeiat pe doctrina politică social-democratică, poziţionat pe partea de centru-stânga a eşichierului politic din Republica Moldova şi care promovează statul de drept, solidaritatea şi echitatea socială, democraţia, modernizarea ţării, integrarea europeană şi cooperarea internaţională.

Art. 4

PSDE este o formaţiune laică şi împărtăşeşte principiul separării bisericii de stat, dar respectă tradiţiile naţionale şi libertatea conştiinţei. În concordanţă cu prevederile sale statutare şi cu legislaţia Republicii Moldova, PSDE colaborează cu autorităţile de stat, cu instituţiile publice şi private, cu organizaţiile politice, obşteşti şi religioase din ţară şi de peste hotare.

Art. 5

PSDE este persoană juridică, dispune de stampilă rotundă, blanchete, foi cu antet, conturi bancare.

Art. 6

Simbolul permanent al PSDE este compus din trei trandafiri, ce au la baza tulpinilor înscrisă denumirea prescurtată a partidului – PSDE. Reprezentarea grafică a simbolului permanent se conţine în Anexa nr. 1, parte integrantă a prezentului Statut. Simbolul electoral este aprobat de Consiliul Politic Naţional al PSDE şi poate conţine alte elemente decât în simbolul permanent al PSDE.

Art. 7

Imnul PSDE se aprobă de Consiliul Politic Național.

Art. 71

Drapelul PSDE reprezintă o pînză dreptunghiulară, cu proporţia dintre înălţimea şi lungimea pînzei de 1:2, de culoare albă şi avînd în mijloc imaginea simbolului permanent al PSDE. În partea de jos al simbolului este plasată inscripția „PSDE”, cu majuscule, de culoare roșie.”

Art. 8 

PDM îşi desfăşoară activitatea sa pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi peste hotarele ţării.

Art. 9 

În relaţiile cu autorităţile publice, cu alte partide sau organizaţii din ţară şi din străinătate, PSDE este reprezentat de Preşedintele PSDE, iar în lipsa acestuia de un reprezentant al partidului împuternicit prin Hotărârea Biroului Permanent al PSDE.

Art. 10 

Adresa juridică a partidului, inclusiv adresa de corespondență se aprobă de Biroul Permanent al PSDE.

 

CAPITOLUL II

SCOPURILE PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT EUROPEAN

Art. 11 

Partidul Social Democrat European urmărește numai obiective politice, în conformitate cu statutul său, astfel:

  1. promovează și susține statul de drept, democratic și social în care demnitatea omului, drepturile și libertățile cetățenilor, libera dezvoltare a personalității umane, dreptatea și pluralismul politic, reprezintă valori supreme;
  2. promovează valorile și interesele naționale, susține crearea spațiului comun cu România în infrastructură, în domeniile cultural și educațional, energetic, drumuri, transport, sănătate și protecție socială, precum și în alte domenii;
  3. susține consecvent politicile publice orientate spre accelerarea progresului economic, crearea premiselor și condițiilor social-politice și culturale optime pentru dezvoltarea multilaterală a fiecărui individ și a societății per ansamblu;
  4. militează pentru menținerea ordinii publice, combaterea corupției și a criminalității în condițiile supremației legii.”.

Art. 13 

PSDE se pronunţă pentru:

  1. a)     dimensionarea raţională, bazată pe criterii de eficienţă, a proprietăţii publice şi private;
  2. b)     susţinerea proprietăţii private  ca unul din pilonii economiei de piaţă şi expresia economică a liberei iniţiative a cetăţeanului şi considerând că proprietatea privată este factorul esenţial al progresului economic general şi al bunăstării individuale.

Totodată PSDE pledează pentru:

  1. a)     consolidarea rolului statului în societate, inclusiv prin asigurarea concurenţei libere şi corecte între diferite forme de proprietate şi redistribuirea justă a veniturilor diferitor categorii ale populaţiei prin intermediul politicilor bugetar-fiscale şi sociale;
  2. b)     susţinerea şi promovarea parteneriatului public-privat ca format optim pentru progresul socio-economic al ţării.

Art. 14 

PSDE pledează pentru:

  1. a)     descentralizarea decizională, patrimonială şi financiară în administraţia publică;
  2. b)     pentru dezvoltarea socio-economică echilibrată a tuturor regiunilor ţării.

Art. 15

PSDE:

  1. a)     elaborează şi sprijină programe eficiente de susţinere şi protecţie socială a categoriilor defavorizate, aplicând imperativul justiţiei sociale;
  2. b)     promovează solidaritatea umană, spiritul comunitar de întrajutorare, respectul persoanei şi al familiei în scopul  creşterii coeziunii sociale şi refacerii relaţiilor fireşti între cetăţean şi stat;
  3. c)     se pronunţă pentru subordonarea intereselor de partid faţă de interesele majore ale ţării şi cetăţenilor.

Art. 16 

PSDE:

  1. a)     consideră dezvoltarea şi perfecţionarea sistemului  de învăţământ şi ocrotire a sănătăţii drept prioritate naţională;
  2. b)     pledează pentru susţinerea ştiinţei şi culturii – pe care le consideră condiţii esenţiale ale progresului general al ţării şi ale spiritualităţii naţionale.

Art. 17 

PSDE:

  1. a)     consideră familia drept temelie a societăţii şi promovează mecanisme de susţinere şi protejare a familiei;
  2. b)     recunoaşte, susţine şi promovează rolul femeii în familie, societate şi viaţa publică;
  3. c)     creează mecanisme de asigurare a parităţii de gen în structurile decizionale de toate nivelurile.

Art. 18

PSDE promovează strategii şi programe pentru protecţia eficientă a copiilor, pentru formarea şi afirmarea tineretului.

Art. 19 

PSDE:

  1. a)       pledează pentru respectarea ordinii constituţionale;
  2. b)      apără şi respectă drepturile fundamentale politice, economice şi sociale ale omului în conformitate cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, alte acte de drept internaţional şi Constituţia Republicii Moldova;
  3. c)       respectă dreptul la identitatea culturală, lingvistică, religioasă şi etnică a cetăţenilor Republicii Moldova;
  4. d)      combate extremismul de orice fel, manifestările de rasism, şovinism, naţionalism, separatism etnic sau teritorial.

Art. 20 

PSDE:

  1. a)       susţine strategia de integrare europeană a Republicii Moldova;
  2. b)      promovează politica externă a statului direcţionată spre dezvoltarea relaţiilor cu toate statele democratice.

 Art.21 

PSDE:

  1. a)       împărtăşeşte şi aderă la valorile şi principiile promovate de Partidul Socialiștilor Europeni și Internaţionala Socialistă şi militează pentru aplicarea acestora în viaţa social-politică a Republicii Moldova;
  2. b)      colaborează cu partide şi organizaţii de orientare democratică, îndeosebi cu cele social – democrate şi social – liberale;
  3. c) militează pentru un parteneriat strategic și cooperare multilaterală aprofundată cu Partidul Social Democrat din România.

Art. 22 

PSDE:

  1. a)       promovează buna înţelegere şi coeziunea socială;
  2. b)      consolidează şi dezvoltă tradiţiile democratice;
  3. c)       educă spiritul patriotic, propagă tradiţiile şi valorile culturii naţionale inclusiv ale minorităţilor etnice.

Art. 23 

Pledează pentru soluţionarea definitivă a diferendului transnistrean, prin mijloace paşnice ca rezultat al dialogului cu părţile interesate în condiţiile respectării integrităţii teritoriale şi suveranităţii Republicii Moldova.

Art. 24 

PSDE susţine şi promovează persoanele oneste, competente, devotate, capabile să contribuie cu abnegaţie la progresul Republicii Moldova.

Art. 25 

PSDE asigură protecţia juridică a membrilor PSDE şi a familiilor lor.

 

Art. 26

PSDE:

  1. a)     participă la alegerile prezidenţiale, parlamentare şi locale, inclusiv la alegerile de diferite nivele în U.T.A.Gagauzia;
  2. b)     participă şi/sau creează, în caz de necesitate blocuri, alianţe electorale şi/sau postelectorale/de guvernare cu alte partide şi formaţiuni social-politice de orientare democratică.

CAPITOLUL III

FORMELE DE ACTIVITATE ALE PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT RUROPEAN

Art. 27

Pentru realizarea scopurilor şi sarcinilor sale PSDE:

  1. a)      creează structura organizatorică şi alege organele de conducere;
  2. b)      organizează întruniri cu cetăţenii, conferinţe practico-teoretice, simpozioane, “mese rotunde”, mitinguri, demonstraţii, înaintează cereri, face declaraţii, desfăşoară acţiuni de binefacere;
  3. c)      desfăşoară activităţi editoriale prin intermediul organului său de presă, altor mijloace mass – media, informează membrii partidului şi societatea per ansamblu despre activitatea sa.

 

CAPITOLUL IV

MEMBRII PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT EUROPEAN

Secţiunea I 

Calitatea de membru al  PSDE

Art. 28

Membru al PSDE poate deveni orice cetăţean al Republicii Moldova, indiferent de originea etnică, sex, rasă, religie, de apartenenţa socială şi starea materială şi care întruneşte următoarele condiţii:

  1. a)       a împlinit vârsta de 18 ani;
  2. b)      recunoaşte şi respectă Programul şi Statutul PSDE;
  3. c)       are o conduită profesională, morală şi politică ce corespunde intereselor ţării şi ale PSDE;
  4. d)      este apreciat şi cunoscut ca un cetăţean onest şi competent, cu o bună reputaţie, care poate contribui la îndeplinirea obiectivelor PSDE.

Art. 29 

(1)   Aderarea la PSDE se efectuează individual, în baza cererii scrise cu principalele date de identitate ale persoanei, depuse către organizaţia primară în raza căreia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa. În caz de lipsă a unei organizaţii primare cererea se depune la organizaţia teritorială.

(2)   Preşedintele organizaţiei primare sau, după caz , preşedintele organizaţiei teritoriale verifică documentele de aderare şi constată întrunirea de către solicitant a condiţiilor legale şi statutare pentru a dobândi calitatea de membru al PSDE. În caz că solicitantul nu întruneşte cerinţele legale de obţinere a calităţii de membru al PSDE, preşedintele organizaţiei primare sau, după caz, preşedintele organizaţiei teritoriale va restitui cererea cu indicarea motivelor.

(3)   Cererea candidatului care întruneşte cerinţele legale de obţinere a calităţii de membru al PSDE se înaintează spre examinare în şedinţa imediat următoare a adunării generale a organizaţiei primare, care va decide în prezenţa solicitantului asupra  dobândirii calităţii de membru al PSDE.

(4)   Calitatea de membru al PSDE se dobândeşte din data adoptării hotărârii organizaţiei primare şi înregistrarea persoanei în evidenţă.

(5)   Atestarea apartenenţei la PSDE se face în baza  legitimaţiei de membru eliberat pentru fiecare persoană, care a dobândit calitatea de membru şi a fost înregistrată în evidenţa membrilor de partid. Legitimaţia de membru este semnată de Preşedintele PSDE.

(6)   Membrii PSDE sunt înscrişi în Registrul de Evidenţă a membrilor PSDE la fiecare organizaţie locală a PSDE, Registrul poate fi organizat atât în format scriptic cât şi electronic în conformitate cu normele stabilite de Secretariatul General al PSDE.

(7)    La nivel central, se organizează şi funcţionează Registrul Naţional de Evidenţă a membrilor PSDE, bază de date organizată în format electronic şi care cuprinde toţi membrii PSDE şi date de identificare a acestora. Evidenţa membrilor PSDE şi generalizarea datelor în Registrul Naţional de Evidenţă a membrilor PSDE se efectuează  de Secretariatul General al PSDE în urma exprimării acordului scris al fiecărui membru privind prelucrarea datelor sale cu caracter personal, conform prevederilor legislației în vigoare a Republicii Moldova

(8)   La schimbarea domiciliului sau a vizei de reşedinţă în altă localitate, membrul PSDE este transferată la evidenţă în organizaţia primară în a cărei rază se află noul domiciliu sau noua reşedinţă. Transferul se efectuează prin înaintarea cererii solicitantului către organizaţia care a consemnat calitatea de membru PSDE, pentru a fi radiat din listă şi notificate către noua organizaţie pentru înregistrare.

(9)   În conformitate cu prevederile legale, dobândirea sau pierderea calităţii de membru al PSDE nu creează privilegii sau restrângeri în exercitarea drepturilor cetăţeneşti.

(10)     Organizaţiile PSDE de toate nivelurile sunt obligate să actualizeze anual Registrul de evidenţa membrilor PSDE.

(11)     Solicitantul calităţii de membru al PSDE declară obligatoriu în scris dacă este sau nu membru al unui alt partid politic.

(12)     Cetăţenii Republicii Moldova cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot deveni membri ai PSDE şi au dreptul de a constitui grupuri de partid la locul de trai în condiţiile prezentului Statut şi cu respectarea legislaţiei în vigoare a statelor respective.

(13)     Persoanele cu vârsta între 15 şi 18 ani, care recunosc Programul şi Statutul PSDE, pot deveni membri supleanţi ai PSDE. Cererea de înscriere se va depune către organizaţia de tineret a PSDE din teritoriul, în care solicitantul domiciliază sau are viză de reşedinţă.

(14)     Persoanele care nu au calitatea de membru al PSDE, dar recunosc principiile programatice şi contribuie prin activitatea lor la îndeplinirea sarcinilor şi realizarea obiectivelor PSDE activează ca simpatizanţi ai PSDE. Evidenţa acestora este dusă de organizaţiile primare de partid.

Art. 30 

Nu pot fi membri ai PSDE:

  1. a)       persoanele lipsite de drepturi electorale;
  2. b)       persoanele cărora, conform prevederilor legale, le este interzisă participarea la activităţi cu caracter politic;
  3. c)       persoanele care susţin şi întreprind acţiuni extremiste, rasiste, xenofobe, şovine, altele ce contravin Constituţiei Republicii Moldova, principiilor democratice si ale statului de drept.

Secţiunea II

Drepturile membrilor PSDE

Art. 31

Toţi membrii PSDE au drepturi egale, inclusiv:

  1. a)       de a înainta propuneri şi a-şi expune liber opiniile cu privire la activitatea politică şi organizatorică a organelor de conducere şi a persoanelor cu funcţii în PSDE;
  2. b)      de a alege şi de a fi aleşi în componenţa organelor de conducere ale PSDE de diferite niveluri;
  3. c)       de a participa la elaborarea hotărârilor organizaţiilor şi organelor PSDE, de a solicita informaţii cu privire la activitatea acestora;
  4. d)      de a beneficia de protecţia organizaţiei primare şi a organelor PSDE în faţa atacurilor şi presiunilor politice de orice fel;
  5. e)       de a participa la adunările organizaţiilor PSDE la care se discută chestiunile ce ţin de propria persoană;
  6. f)        de a expune critici referitoare la orice membru sau organ PSDE;
  7. g)      de a se adresa cu cereri şi propuneri în orice instanţă a PSDE;
  8. h)      de a propune şi de a fi propuşi în calitate de candidaţi la funcţii elective sau executive în cadrul PSDE şi în organele publice locale şi centrale pe listele PSDE;
  9. i)        de a organiza şi de a participa la acţiuni ce nu vin în contradicţie cu prevederile prezentului Statut;
  10. j)        de a reprezenta PSDE, în calitate de delegaţi, la congrese, conferinţe, simpozioane şi alte manifestări politice şi culturale naţionale şi internaţionale;
  11. k)       de a sponsoriza PSDE cu mijloace financiare şi materiale;
  12. l)        de a se autosuspenda pe anumite termene din calitatea de membru al PSDE;
  13. m)     de a demisiona din rândurile membrilor PSDE în modul stabilit de lege şi prezentul Statut.

Secţiunea III

Obligaţiile membrilor  PSDE

Art. 32 

Membrii PSDE au următoarele obligaţii:

  1. a)       de a fi înscrişi în Registrul de Evidenţă al membrilor PSDE si de a participa la activitatea organizaţiei primare;
  2. b)      de a cunoaşte şi a respecta prevederile prezentului Statut şi de a contribui la realizarea obiectivelor stipulate în Programul PSDE;
  3. c)       de a propaga politica şi idealurile PSDE, de a contribui la extinderea influenţei acestuia în societate;
  4. d)      de a respecta şi îndeplini hotărârile organelor de conducere ale PSDE şi ale Colegiului de Etică şi Arbitraj;
  5. e)       de a participa la adunările generale ale organizaţiei primare, de a respecta disciplina internă de partid, principiile comportamentului politic şi etico-moral în societate, de a contribui la menţinerea şi consolidarea unităţii ideologice şi organizatorice a PSDE;
  6. f)        de a respecta pluralismul de idei şi opinii, de a contribui la realizarea hotărârilor organizaţiei primare şi ale organelor PSDE ierarhic superioare, de a-şi onora însărcinările de partid;
  7. g)      de a participa la acţiunile electorale organizate de PSDE;
  8. h)      de a îndeplini cu cinste şi demnitate atribuţiile prevăzute de mandatul primit în cazul delegării sau al participării, în numele PSDE, la exercitarea funcţiilor publice;
  9. i)        de a îndeplini cu corectitudine atribuţiile care derivă din funcţia ocupată în structurile de conducere ale PSDE, a lua atitudine faţă de cererile şi petiţiile adresate de membrii PSDE şi a se preocupa de soluţionarea acestora;
  10. j)        de a achita cotizaţia de membru al PSDE.

 

Secţiunea IV

Sancţiuni disciplinare şi modalităţile aplicării  

Art. 33 

Pentru abaterea de la normele interne de partid şi nerespectarea disciplinei de partid, membrului PSDE îi poate fi aplicată una din următoarele sancţiuni:

  1. a)       avertizarea;
  2. b)      mustrarea;
  3. c)       excluderea din rândurile membrilor PSDE.

Art. 34 

(1)   Aplicarea sancţiunilor prevăzute în Art. 33 se decide prin votul majorităţii membrilor PSDE prezenţi la adunarea generală a organizaţiei primare.

(2)   Membrul PSDE, ales în componenţa organelor de conducere ale PSDE, poate fi exclus din rândurile membrilor PSDE de organizaţia primară numai cu acordul scris al organului PSDE, în care a fost aleasă persoana vizată.

(3)   În cazurile când hotărârea de excludere din rândurile membrilor PSDE este adoptată de organele ierarhic superioare: Consiliul organizației teritoriale, Biroul Permanent, Consiliul Politic Naţional, organizaţia primară, în care persoana vizată este la evidentă, va fi informată despre decizia în cauză verbal sau în scris.

(4)   Hotărârea de sancţionare a membrului PSDE poate fi contestată în termen de 30 de zile de la adoptare în Colegiul de Etică şi Arbitraj.

(5)   Contestarea, înaintată de membrul PSDE, va fi examinată de organul respectiv în termen ce nu depăşeşte 30 de zile din data înregistrării.

 

Secţiunea V

Pierderea sau încetarea calităţii de membru al PSDE

Art. 35 

(1)     Calitatea de membru al PSDE se pierde prin demisie, radiere,excludere sau înscriere în alt partid.

(2)     Demisia are loc în baza şi din data depunerii cererii, ca expresie a voinţei liber exprimate de persoana în cauză. Înscrierea în alt partid politic se consideră automat demisie de drept din rândurile membrilor PSDE.

(3)     Radierea se efectuează în cazul, în care se constată că, ulterior dobândirii calităţii de membru al PSDE, persoana se află în una din situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art.30 al prezentului Statut, precum şi în caz de deces.

(4)     Excluderea din rândurile membrilor PSDE se efectuează potrivit condiţiilor prevăzute în Art. 34 p. (2) şi (3) ale prezentului Statut.

(5)     Calitatea de membru al PSDE încetează prin autosuspendare pentru perioada exercitării funcţiei în organele de stat în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare. Hotărârea privind suspendarea sau reluarea calităţii de membru al PSDE este adoptată de organizaţia primară sau Biroul Permanent în baza cererii scrise depuse personal.

 

CAPITOLUL V

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ ŞI ORGANELE DE CONDUCERE

ALE PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT EUROPEAN

Secţiunea I

Principii generale 

Art. 36 

PSDE este constituit şi desfăşoară activitatea sa conform principiului teritorial.

Art. 37 

Structura organizatorică a PSDE este constituită din:

  1. a)       organizaţia primară;
  2. b)      organizaţia teritorială (inclusiv raioanele din componența UTA Găgăuzia), de sector (sectoarele administrative ale municipiului Chişinău) şi organizaţia municipală Bălti;
  3. c)       organizaţia municipală Chişinău și Organizația UTA Găgăuzia.”

Art. 38 

Fiecare organizaţie a PSDE este înscrisă la evidenţa organului ierarhic superior al PSDE.

Art. 39 

Organele de conducere ale PSDE de toate nivelurile sunt alese prin vot deschis sau secret. Modalitatea votării este stabilită de organul respectiv. La alegerea organelor de conducere ale PSDE se respectă principiul reînnoirii componenţei acestora.

Art. 40 

Un membru al PSDE poate fi ales concomitent în cel mult trei funcţii executive de diferite niveluri.

Art. 41 

Hotărârile organelor de conducere ale PSDE de toate nivelurile se adoptă prin votul majorităţii membrilor prezenţi şi sunt obligatorii pentru organele şi organizaţiile ierarhic inferioare.

Art. 42

Organele de revizie şi control ale PSDE de toate nivelurile sunt comisiile de cenzori.

Secţiunea II

Organizaţia primară

Art. 43 

Unitatea de bază a PSDE este organizaţia primară, care întruneşte cel puţin cinci membri ai PSDE din teritoriul respectiv.

(1)   În comune şi sate sunt constituite organizaţii primare. În cazul comunei, în componenţa căreia intră mai multe sate, prin hotărârea organizaţiei primare sau a biroului se constituie grupuri din cel puţin 3 membri ai PSDE  în frunte cu liderul ales. Activitatea grupurilor de partid este coordonată de preşedintele organizaţiei primare.

(2)   În oraşe şi municipii organizaţiile primare sunt constituite, de regulă, în cadrul unei secţii de votare.

(3)   Organizaţia primară este constituită prin hotărârea adunării de constituire a membrilor care au depus cereri de aderare la PSDE. În baza procesului verbal, Biroul Executiv al Organizației teritoriale confirmă hotărârea în cauză.

Art. 44 

Organele de conducere, revizie si control ale organizaţiei primare sunt:

  1. a)     Adunarea generală;
  2. b)     Biroul care se alege în cazurile când numărul membrilor organizaţiei depăşeşte 30 persoane;
  3. c)     Comisia de cenzori.

Art. 45 

(1)   Adunarea generală ordinară este convocată nu mai rar decât o dată în în an. La cererea a cel puţin 1/3 din numărul membrilor organizaţiei primare este convocată adunarea generală extraordinară. Adunarea generală de dare de seamă şi alegeri  se convoacă o dată la 4 (patru) ani şi este deliberativă cu prezenţa a 2/3 din numărul de membri ai organizaţiei primare.

(2)    Adunarea generală:

  1. a)       decide cu privire la constituirea organizaţiei;
  2. b)      dezbate şi aprobă programul anual de acţiuni ale organizaţiei;
  3. c)    stabileşte modalităţile activităţii biroului, organizează şi monitorizează implementarea Programului PSDE, a hotărârilor organelor ierarhic superioare ale PSDE, a propriilor decizii;
  4. d)      elaborează şi adoptă tactici de activitate în campaniile electorale în cadrul circumscripţiei sau a secţiei de votare;
  5. e)       pune în discuţie şi adoptă hotărâri ce ţin de diverse aspecte ale vieţii de partid;
  6. f)     adoptă decizii cu privire la formarea, completarea şi executarea bugetului organizaţiei primare;
  7. g)      alege preşedintele şi componenţa biroului pe un termen de 4 (patru) ani;
  8. h)      propune din rândurile membrilor săi candidaţi pentru funcţii în cadrul administraţiei publice locale;
  9. i)      adoptă decizii asupra raportului de activitate a preşedintelui sau a biroului organizaţiei;
  10. j)        în caz de necesitate, micşorează mărimea cotizaţiilor de membru al PSDE pentru pensionari, neangajaţi, studenţi;
  11. k)       alege componenţa comisiei de cenzori pe un termen de  4 (patru) ani;
  12. l)        deleagă reprezentanţi la conferinţele raionale;
  13. m)     examinează şi decide asupra tuturor chestiunilor ce ţin de activitatea organizaţiei;
  14. n)      decide obţinerea calităţii de membru al PSDE, sancţionarea membrilor, inclusiv excluderea din rândurile PSDE.

(3)     Adunarea generală este deliberativa cu participarea a 50 la sută plus 1 (unu) din numărul membrilor organizaţiei primare.

(4)       Adunarea generala adoptă hotărâri cu majoritate simplă de voturi ale membrilor prezenţi.

(5)    Hotărârea privind alegerea preşedintelui se adoptă cu votul majorităţii membrilor organizaţiei primare.

Art. 46 

(1)     Biroul organizaţiei primare este organul de conducere între două Adunări generale şi se întruneşte nu mai rar decât semestrial sau de câte ori este necesar, la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin 1/3 din numărul membrilor săi.

(2)     Biroul organizaţiei primare:

  1. a)       aprobă planurile de activitate şi monitorizează realizarea lor;
  2. b)      monitorizează îndeplinirea propriilor hotărâri, ale adunării generale şi a însărcinărilor membrilor PSDE;
  3. c)       organizează diverse manifestări în scopul creării unei imagini favorabile a PSDE în localitate;
  4. d)      organizează abonarea la sursele mass-media ale PSDE şi distribuie materialele informative;
  5. e)       organizează activităţi electorale, înaintează membrii PSDE în diferite funcţii, coordonează activitatea reprezentanţilor PSDE în organele administraţiei publice locale;
  6. f)        se preocupă permanent de atragerea noilor membri ai PSDE în cadrul organizaţiei;
  7. g)      ţine evidenţa membrilor PSDE, în urma exprimării acordului scris al fiecărui membru privind prelucrarea datelor sale cu caracter personal, conform prevederilor legislației în vigoare a Republicii Moldova;
  8. h)      propune Adunării generale candidaţii la diferite funcţii pentru organele de conducere ale PSDE ierarhic superioare;
  9. i)        examinează şi alte chestiuni ale vieţii interne de partid.

Art. 47

Preşedintele organizaţiei primare:

  1. a)      exercită conducerea curentă a organizaţiei primare între Adunările generale, reprezintă PSDE în relaţiile oficiale la nivelul respectiv;
  2. b)      semnează actele oficiale ale organizaţiei în limita competenţelor;
  3. c)      gestionează mijloacele financiare ale organizaţiei;
  4. d)      coordonează activitatea membrilor PSDE care activează în autorităţile publice locale;
  5. e)      verifică întrunirea de către solicitant a cerinţelor legale de obţinere a calităţii de membru al PSDE;
  6. f)       gestionează lucrările arhivei organizaţiei primare pentru păstrarea actelor ce ţin de activitate.

 

Art. 48 

Comisia de cenzori a organizaţiei primare:

  1. a)     alege preşedintele;
  2. b)    efectuează controlul activităţii organizaţiei primare în conformitate cu regulamentul privind Comisia Naţională de Cenzori a PSDE;
  3. c)     prezintă rapoarte adunării generale.

 

Secţiunea III 

Organizaţia teritorială (inclusiv raioanele din UTA Găgăuzia), de sector (sectoarele administrative ale municipiului Chişinău) şi organizaţia municipală Bălti

Art. 49 

Organizaţia teritorială (implicit şi în continuare pe cuprinsul prezentei secţiuni – organizația raională, organizaţia de sector din municipiul  Chişinău, organizaţia municipală Bălţi) este formată din organizaţii primare ale PSDE constituite în perimetrul hotarelor administrativ-teritoriale corespunzătoare.

Art. 50 

Organele de conducere, revizie şi control ale organizaţiei teritoriale sunt:

  1. a)    Conferinţa;
  2. b)   Consiliul organizaţiei ;
  3. c)    Biroul executiv;
  4. d)    Comisia de cenzori.

Art. 51

(1)     Conferinţa se convoacă de Consiliul organizației teritoriale o dată la 4 (patru) ani. La cererea a cel puţin 1/3 din numărul membrilor Consiliului sau a cel puţin 1/3 din organizaţiile primare se convoacă conferinţe extraordinare.

(2)     Conferința:

  1. alege președintele organizației teritoriale;
  2. alege componența Consiliului organizației pe un termen de patru ani;
  3. dezbate și aprobă Raportul de activitate al Consiliului organizației teritoriale și programul de activitate pentru perioada următoare;
  4. alege componența Comisiei de Cenzori pe un termen de 4 (patru)patru ani;
  5. examinează rapoartele de activitate ale Comisiei de cenzori;
  6. adoptă Regulamentul de activitate a organizației teritoriale;
  7. deleagă reprezentanți la congresele PSDE;
  8. examinează chestiuni ce țin de viața internă de partid, îndeplinește alte atribuții care nu contravin prevederilor prezentului Statut.
  1. Conferința este deliberativă cu participarea a 50 plus 1 (unu) din numărul delegaților organizațiilor primare.
  2. Hotărârile conferinței se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor delegaților prezenți.”

Art. 52 

(1)     Consiliul organizaţiei teritoriale este organ reprezentativ care gestionează activitatea organizaţiei teritoriale în perioada între Conferinţe. Numărul membrilor Consiliului organizaţiei teritoriale este stabilit de Conferinţa teritorială.

(2)     Şedinţele Consiliului organizaţiei teritoriale sunt convocate după necesitate, dar nu mai rar decât o dată pe an, de Președintele organizației, Biroul Executiv sau la solicitarea a 1/3 din membrii Consiliului.

(3)     Şedinţele Consiliului sunt prezidate de preşedintele organizaţiei teritoriale.

(4)     Consiliul organizaţiei teritoriale:

  1. a)       alege vicepreședinții, secretarul executiv, membrii Biroului Executiv pe un termen de 4 (patru) ani și revocă persoanele nominalizate. Președintele organizației teritoriale, vicepreședinții, precum și secretarul executiv sunt din oficiu membri ai Biroului Executiv;”.
  2. b)       coordonează activitatea organizaţiilor primare, monitorizează îndeplinirea sarcinilor şi realizarea  obiectivelor PSDE de către acestea;
  3. c)      monitorizează îndeplinirea propriilor hotărâri şi ale organelor ierarhic superioare ale PSDE;
  4. d)       elaborează şi monitorizează executarea bugetului organizaţiilor teritoriale;
  5. e)        coordonează şi conlucrează cu reprezentanţii PSDE aleşi sau numiţi în organele administraţiei publice locale.

Art. 53 

Componenţa Biroului Executiv al organizației teritoriale este aleasă pe un termen de 4 (patru) ani:

(1) Biroul Executiv al organizației teritoriale are următoarea componenţă:

  1. a) preşedintele;
  2. b) vicepreşedinţii;
  3. c) secretarul executiv (coordonator al activităţii organizatorice);
  4. d) membri Biroului Executiv, (responsabilităţile organizatorice se stabilesc de birou);

(2) Biroul Executiv al organizației teritoriale:

  1. a)     coordonează activitatea organizaţiilor PSDE constituite în raza teritorială;
  2. b)    coordonează activitatea organizaţiei teritoriale între şedinţele Consiliului ce ţine de în chestiunile politice şi interne de partid;
  3. c)     aprobă planurile de activitate şi monitorizează îndeplinirea acestora;
  4. d)    monitorizează îndeplinirea propriilor hotărâri şi celor adoptate de Conferinţa teritorială;
  5. e)     organizează diverse acţiuni şi manifestări cu caracter politic, cultural, educativ, civic ş.a. în conformitate cu programul de activitate aprobat în scopul promovării imagini favorabile a PSDE în teritoriu;
  6. f)      organizează abonarea la mijloacele mass-media ale PSDE şi distribuie materialele informative;
  7. g)    aprobă şi modifică listele candidaţilor la funcţiile de primari şi consilieri la toate nivelurile, prezintă actele respective organelor electorale competente;
  8. h)    organizează activităţi electorale;
  9. i)      înaintează membrii PSDE în diferite funcţii, coordonează activitatea reprezentanţilor PSDE în organele administraţiei publice locale;
  10. j)      decide asupra altor chestiuni ce ţin de viaţa internă de partid.

(3)     Şedinţele Biroului Executiv al organizației teritoriale se convoacă nu mai rar decât trimestrial la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin 1/3 din numărul membrilor Biroului.

(4)     Şedinţele sunt deliberative cu participarea majoritatăţii  membrilor

(5)     Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.

 

Art. 54

(1)     Preşedintele organizaţiei teritoriale este ales de Conferința organizaţiei pe un termen de 4 (patru) ani.

(2)     Preşedintele organizaţiei teritoriale:

  1. a)       reprezintă organizaţia în relaţiile cu membrii organizaţiei în teritoriu, cu organele de conducere ierarhic superioare, cu autorităţile publice din raza de acţiune;
  2. b)      prezidează lucrările Conferinţei, şedinţele Consiliului şi şedinţele Biroului Executiv al organizaţiei teritoriale;
  3. c)       propune candidaturile vicepreşedinţilor, membrilor Biroului Executiv, precum și a secretarului executiv ai organizaţiei teritoriale;
  4. d)      asigură îndeplinirea hotărârilor organelor ierarhic superioare;
  5. e)       gestionează mijloacele financiare ale organizaţiei;
  6. f)        coordonează activitatea membrilor PSDE aleşi sau numiţi în autorităţile publice locale.

 

Art. 55

Secretarul executiv al organizaţiei teritoriale:

  1. a)       coordonează activităţile organizatorice şi administrative;
  2. b)       asigură ţinerea evidenţei membrilor PSDE;
  3. c)       organizează activitatea de planificare a întrunirilor şi acţiunilor organizaţiei;
  4. d)       semnează procesele-verbale ale şedinţelor organelor organizaţiei raionale;
  5. e)       este responsabil de arhiva organizaţiei raionale şi a tuturor organizaţiilor primare;
  6. f)        ţine evidenţa cotizaţiilor de membru;
  7. g)       îndeplineşte alte atribuţii în conformitate cu hotărârile Biroului executiv al organizației teritoriale.

 

Art. 56

Comisia de Cenzori a Organizației teritoriale:

  1. a)       alege Preşedintele;
  2. b)      efectuează controlul activităţii organizaţiilor primare, asigură transparenţa executării bugetului organizaţiilor primare şi raionale;
  3. c)      convoacă şedinţe după necesitate;
  4. d)      prezintă rapoarte în cadrul Conferinţelor teritoriale.

Art. 57

Organizaţiile de sector din municipiul Chişinău formează organizaţia municipală Chişinău a PSDE. Modul de organizare se decide de Consiliul Politic Naţional al PSDE, care adoptă Regulamentul intern al Organizaţiei municipale Chişinău. Aceeași modalitate se aplică și pentru  organizația UTA Găgăuzia.

 

Secţiunea IV

Congresul 

Art. 58

(1)     Organul suprem de conducere al PSDE este Congresul.

(2)     Congresul ordinar se convoacă o data la patru ani. Congresul extraordinar al PSDE se convoacă prin Hotărârea Consiliului Politic Naţional al PSDE sau la solicitarea a 1/3 din organizaţiile teritoriale.

(3)     Data convocării şi proiectul ordinii de zi a Congresului se aproba de Consiliul Politic Naţional al PSDE.

(4)     Delegaţii la Congres sunt aleşi la Conferinţele teritoriale conform cotei de reprezentare, stabilite de Consiliul Politic Naţional.

(5)     Congresul PSDE:

  1. a)       adoptă şi introduce modificări în Programul şi Statutul PSDE;
  2. b)      adoptă decizii ce determină strategia PSDE;
  3. c)       alege Preşedintele partidului pe un termen de 4 (patru) ani;
  4. e)       alege componenţa şi revocă membrii Consiliului Politic Naţional al PSDE;
  5. f)        alege componenţa şi revocă membrii Comisiei Naţionale de Cenzori a PSDE;
  6. g)      alege componenţa şi revocă membrii Colegiului de Etică şi Arbitraj al PSDE;
  7. h)      decide asupra activităţii desfăşurate de Preşedintele PSDE, şi Consiliul Politic Naţional al PSDE;
  8. i)        decide asupra activităţii desfăşurate de Comisia Naţională de Cenzori şi Colegiul de Etică şi Arbitraj ai PSDE;
  9. j)        adoptă decizii privind reorganizarea internă, fuzionarea cu alte formaţiuni politice sau încetarea activităţii PSDE;
  10. k)       examinează contestările membrilor PSDE adresate Congresului;
  11. l)        exercită alte atribuţii prevăzute de prezentul Statut şi de legislaţie;
  12. m)     poate delega o parte din atribuţiile sale Consiliului Politic Naţional.

(6)     Pentru desfăşurarea statutară a Congresului este necesară prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul delegaţilor cu drept de vot. În cazul în care acest cvorum nu este întrunit se stabileşte o nouă dată a desfăşurării Congresului cu numărul de delegaţi prezenţi

(7)     Hotărârile Congresului se adoptă cu votul majorităţii simple a delegaţilor prezenţi.

(8)     Hotărârea privind alegerea Preşedintelui PSDE se adoptă cu votul majorităţii delegaţilor aleşi.

(9)     Hotărârile Congresului privind reorganizarea sau încetarea activităţii PSDE se adoptă cu votul a – 2/3 din delegaţii aleşi.

Secţiunea V

Consiliul Politic Naţional al PSDE

Art. 59 

(1)   Consiliul Politic Naţional al PSDE este organul de conducere al Partidului între două  Congrese. Şedinţa Consiliului Politic Naţional se convoacă nu mai rar decât de două ori pe an de Preşedintele PSDE sau la solicitarea a cel puţin 1/3 din numărul membrilor Consiliului Politic Naţional.

(2)   Consiliul Politic Naţional al PSDE este ales de Congres pentru o perioadă de 4 (patru) ani, componenţa numerică fiind determinată prin hotărârea Congresului PSDE. Preşedintele, prim-vicepreședinții și vicepreședinții PSDE sunt din oficiu membri în Consiliul Politic Național.

(3)   Consiliul Politic Naţional:

  1. a)       elaborează şi coordonează realizarea strategiei şi tacticii partidului;
  2. b)       alege sau revocă vicepreşedinţii, secretarul general al partidului și membrii Biroului Executiv, stabileşte competenţele acestora;
  3. c)       asigură punerea în aplicare a hotărârilor Congresului;
  4. d)       alege candidatul PSDE pentru alegerile prezidenţiale;
  5. e)     aprobă şi modifică lista candidaţilor PSDE în alegerile parlamentare şi poate delega competenţa de modificare a listei Biroului Permanent;
  6. f)        aprobă strategia electorală a PSDE în campaniile electorale;
  7. g)       aprobă decizii privind schimbarea simbolului electoral al PSDE;
  8. h)       constituie departamente de specialitate și stabilește domeniile de activitate ale acestora la propunerea Președintelui PSDE;
  9. i)         decide asupra afilierii internaţionale a PSDE;
  10. j)         aprobă structura Secretariatului general al PSDE;
  11. k)       adoptă regulamente şi alte acte normative interne de partid;
  12. l)         în cazul abaterilor grave de la prevederile Programului şi Statutului PSDE, adoptă decizii privind reorganizarea Consiliilor organizațiilor teritoriale sau a organizaţiilor primare; stabileşte procedura de convocare a conferinţelor/adunărilor generale extraordinare ale organizaţiilor respective;
  13. m)      cooptează noi membri sau exclude din rândurile Consiliului Politic Naţional sau din rândurile PSDE persoanele care nu mai fac faţă cerinţelor faţă de membru al PSDE;
  14. n)       aprobă bugetul anual şi decide asupra executării acestuia;
  15. o)       administrează patrimoniul PSDE;
  16. p)       înaintează Congresului propuneri referitoare la reorganizarea sau dizolvarea PSDE;
  17. q)       aprobă modelul legitimaţiei de membru al PSDE.
  18. r)        exercită alte atribuţii după necesitate, cu excepţia atribuţiilor Congresului;
  19. s)       poate delega unele atribuţii Biroului Permanent.

(4)    Şedinţele Consiliului Politic Naţional sunt deliberative cu participarea majorităţii membrilor aleşi.

(5)    Hotărârile Consiliului Politic Naţional se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.

(6)    Şedinţele Consiliului Politic Naţional sunt prezidate de Preşedintele PSDE, iar în lipsa acestuia, de un prim-vicepreşedinte al PSDE.

 

Art. 60

(1)    În cadrul Consiliului Politic Naţional al PSDE se organizează Departamente structurate pe domenii de activitate în care sunt cooptaţi membri ai Consiliului Politic Naţional şi specialişti din domeniile respective.

(2)    Departamentele au următoarele atribuţii:

  1. a)    elaborează studii, strategii şi programe ale PSDE specializate pe domenii de activitate;
  2. b)    monitorizează activitatea ministerelor şi instituţiilor cu atribuţii specifice pentru fiecare din domeniile de activitate ale departamentelor;
  3. c)    analizaează legislaţia în vigoare şi proiectele de legi pe domeniile vizate;
  4. d)    elaborează strategii şi mesaje cu referire la activitatea curentă al Guvernului şi a instituţiilor aflate în subordinea acestuia;
  5. e)    îndeplinesc alte atribuţii stabilite prin hotărârile Consiliului Politic Naţional sau prin hotărârea Preşedintelui PSDE.

 

Secţiunea VI

Preşedintele PSDE

Prim-vicepreşedinţii PSDE

Vicepreședinții PSDE

Secretarul General al PSDE

Art. 61 

(1)   Preşedintele PSDE conduce activitatea generală a PSDE, activitatea Consiliului Politic Naţional, Biroului Permanent ale PSDE şi răspunde în faţa Congresului pentru activitatea politică a Partidului Social Democrat European.

(2)   Preşedintele PSDE este din oficiu Preşedinte al Biroului Permanent .

(3)   Preşedintele PSDE:

  1. a)       prezidează lucrările Congresului PSDE;
  2. b)       prezidează şedinţele Consiliului Politic Naţional, Biroului Permanent şi coordonează activitatea acestora;
  3. c)       propune Consiliului Politic Naţional spre aprobare candidaturile la funcţiile de vicepreşedinţi ai PSDE, Secretar general al PSDE, de membri ai Biroului Permanent ;

c1) aprobă la propunerea Secretarului General structura, regulamentele de organizare  și efectivul limită al Secretariatului PSDE;

c2)  la propunerea Secretarului general, confirmă în funcţie angajaţii Secretariatului PSDE. Atribuțiile de management al resurselor umane pot fi delegate Secretarului general sau unui vicepreședinte al PSDE;

  1. d)       coordonează, prin intermediul vicepreşedinţilor, activitatea departamentelor;
  2. e)       propune Consiliului Politic Naţional spre aprobare proiectul bugetului anual al PSDE;
  3. f)        reprezintă PSDE în relaţiile cu instituţii ale statului, cu partide şi formaţiuni social – politice din ţară şi din străinătate, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice;
  4. g)       urmare a consultărilor cu Biroul Permanent, poartă negocieri cu alte partide şi organizaţii social-politice privind crearea alianţelor sau a blocurilor electorale şi post-electorale, fuzionarea  PSDE cu alte formaţiuni politice, alte subiecte politice. Rezultatele acestor negocieri vor fi discutate şi confirmate prin deciziile Consiliului Politic Naţional sau ale Congresului;
  5. h)       exercită alte atribuţii prevăzute de prezentul Statut.

(4)   În exercitarea atribuţiilor sale, Preşedintele PSDE emite dispoziţii.

Art.63 

  • Prim-vicepreședinții PSDE sunt aleși de Congres la propunerea Președintelui partidului pe un termen de 4 (patru) ani;
  • Prim-vicepreședinții PSDE îndeplinesc atribuțiile Președintelui PSDE în cazul absenței acestuia sau prin delegare;
  • Prim-vicepreședinții PSDE sunt membri din oficiu ai Consiliului Politic Național și ai Biroului Permanent.”

Art. 64

(1)     Vicepreşedinţii PSDE sunt aleşi de Consiliul Politic Naţional din rândurile membrilor săi, pe un termen de 4 (patru) ani.

(2)     Vicepreşedinţii PSDE:

  1. a)         conduc din oficiu și coordonează activitatea departamentelor de specialitate;
  2. b)         prezintă Biroului Permanent informaţii privind strategia şi tactica PSDE în domeniile de activitate încredinţate;
  3. c)         îndeplinesc sarcinile stabilite de Preşedintele PSDE și Biroul Permanent;
  4. d)         reprezintă PSDE în relaţiile oficiale.

Art. 65

(1)   Secretarul general al PSDE este ales, la propunerea Preşedintelui PSDE, de Consiliul Politic Naţional pentru un mandat de (4) patru ani.

(2)   Secretarul general al PSDE coordonează activitatea Secretariatului la nivel central şi local şi are următoarele atribuţii:

  1. a)       asigură activitatea curentă, comunicarea internă cu organizaţiile teritoriale, ale mun. Chișinău și a UTA Găgăuzia, precum şi comunicarea PSDE cu instituţiile şi autorităţile publice centrale sau locale şi cu alte partide sau organizaţii social-politice din ţară şi străinătate;
  2. b)      coordonează activitatea de organizare a evenimentelor PSDE la nivel naţional;
  3. c)       gestionează managementul resurselor umane în cadrul PSDE şi Registrul evidenţei membrilor PSDE şi asigură activitatea de audit intern;
  4. d)      conduce serviciile administrative în cadrul Secretariatului PSDE;
  5. e)       asigură  acţiunile organizatorice şi elaborarea documentelor necesare pentru desfăşurarea Congresului, şedinţelor Consiliului Politic Naţional și ale Biroului Permanent ;
  6. f)        elaborează proiectele regulamentelor și normelor metodologice de organizare și funcționare a Secretariatului PSDE;
  7. g)      prezintă rapoarte Biroului Permanent ;
  8. h)      semnează procesele-verbale ale şedinţelor organelor de conducere ale PSDE;
  9. i)        îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin hotărârile Consiliului Politic Naţional, Biroului Permanent sau care reies din prevederile prezentului Statut;

(3)   În exercitarea atribuţiilor sale, Secretarul general emite dispoziţii.

(4) În activitatea sa, Secretarul general al PSDE este asistat de 3 (trei) secretari generali adjuncți confirmați în funcție de Președintele PSDE la propunerea Secretarului general.

Secţiunea VII

Biroul Permanent

Art. 66 

(1)     Biroul Permanent al PSDE este organul executiv decizional şi de conducere al PSDE, care coordonează activitatea acestuia între şedinţele Consiliului Politic Naţional şi este ales pe un termen de 4 (patru) ani.

(2)     Biroul Permanent al PSDE se întruneşte nu mai rar decât lunar sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea Preşedintelui PSDE, sau a cel puţin 1/3 din numărul membrilor săi.

(3) Şedinţa Biroului Permanent este deliberativă cu participarea majorităţii membrilor.

(4) Hotărârile Biroului Permanent se adoptă cu majoritatea voturilor celor prezenţi.

(6)     Biroul Permanent :

  1. a)       iniţiază propuneri în instanţe, examinează probleme ce ţin de interes statal, naţional şi de partid, acordă consultaţii, prezintă recomandări, face declaraţii publice din numele PSDE  pe subiecte ce ţin de situaţia social-economică şi politică la nivel republican şi local.
  2. b)      coordonează activitatea PSDE intre şedinţele Consiliului Politic Naţional;
  3. c)      apreciază şi adoptă decizii privind îndeplinirea realizarea hotărârilor Congresului PSDE şi ale Consiliului Politic Naţional;
  4. d)      exercită controlul executării hotărârilor organelor de conducere ale PSDE de organizaţiile teritoriale ale PSDE;
  5. e)       coordonează activităţile fracţiunii parlamentare, ale reprezentanţilor PSDE în organele publice centrale şi locale;
  6. f)        fondează asociaţii, instituie comisii specializate şi grupuri de lucru în diverse domenii ce ţin de interesele strategice şi tactice ale PSDE;
  7. g) elaborează și propune spre aprobare Consiliului Politic Național lista candidaților la funcția de deputat în Parlament,
  8. j)        monitorizează activitatea editorială, alte activităţi;
  9. k)       decide asupra administrării patrimoniului PSDE, asupra utilizării surselor financiare ale PSDE, aprobă rapoartele financiare şi desemnează persoana responsabilă de evidenţă contabilă la propunerea Secretarului general al PSDE;
  10. l)        la propunerea Secretarului general, aprobă şi monitorizează implementarea sistemului de instruire a cadrelor PSDE;
  11. m)     aprobă statutele persoanelor juridice ale căror fondator poate fi conform legislaţiei;
  12. n)      adoptă hotărâri privind fondarea alianţelor şi blocurilor electorale cu alte partide şi organizaţii social-politice în campaniile electorale şi privind constituirea de coaliţii politice pentru asigurarea guvernării şi al sprijinului parlamentar;
  13. o)      coordonează activitatea Organizaţiei de Tineret, Organizaţiei de Femei, Organizaţiei Naţionale a Persoanelor în etate, Asociaţiei Aleşilor Locali şi altor organizaţii create în cadrul PSDE;
  14. p)      aprobă şi modifică listele de candidaţi pentru alegerile locale din mun. Chişinău;
  15. q)      aprobă şi modifică, după caz, listele candidaţilor pentru funcţiile de deputaţi în Adunarea Populară UTA Găgăuzia;
  16. r)        aprobă candidatura pentru funcţia de Başkan al UTA Găgăuzia;
  17. s)       aprobă decizii disciplinare, inclusiv excluderea din rândurile membrilor PSDE;
  18. t) îndeplineşte alte atribuţii stabilite prin hotărârile Congresului, Consiliului Politic Naţional sau prevăzute în prezentul Statut.

(4)     Şedinţele Biroului Permanent sunt deliberative cu participarea majorităţii membrilor săi.

(5)     Hotărârea Biroului Permanent se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.

(6)     Toate documentele şi procesele verbale ale şedinţelor Biroului Permanent sunt pregătite şi distribuite membrilor Biroului de Secretarul general al partidului.

Secţiunea VIII

Comisia Naţională de CenzoriArt. 68 

(1)   Comisia Naţională de Cenzori este organul central de revizie şi control financiar al activităţii PSDE.

(2)   Componenţa Comisiei este  aleasă de Congres pe un termen de 4 (patru) ani.

(3)   Membrii Consiliului Naţional Politic nu pot face parte din Comisia Naţională de Cenzori.

(4)   Comisia Naţională de Cenzori funcţionează în baza regulamentului propriu, aprobat de Consiliul Naţional Politic al PSDE.

(5)   Comisia Naţională de Cenzori are dreptul de a controla, din proprie iniţiativă sau ca urmare a reclamaţiilor şi sesizărilor primite, modul de formare şi utilizare a bugetelor organizaţiilor PSDE, precum şi a bugetului general al PSDE.

(6)   Comisia Naţională de Cenzori verifică modul de utilizare a alocaţiilor primite de la bugetul de stat potrivit legislaţiei în vigoare.

(7)   Concluziile verificărilor efectuate de Comisie sunt prezentate în informări  şi rapoarte prezentate Consiliului Politic Naţional şi, respectiv, Congresului PSDE.

Secţiunea IX

Colegiul de Etică si Arbitraj

Art. 69 

(1)     Colegiul de Etică şi Arbitraj este organul de jurisdicţie, ales de Congresul PSDE pentru un mandat de 4 (patru) ani, care examinează cererile, reclamaţiile şi sesizările îndreptate împotriva membrilor Consiliului Politic Naţional; examinează între organele de conducere de nivel teritorial, precum şi a conflictelor între acestea şi cele de nivel naţional şi soluţionează contestaţiile hotărârilor Consiliului Politic Naţional al PSDE.

(2)     Colegiul de Etică şi Arbitraj este compus din 7 membri, din rândul cărora Colegiul alege preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul.

(3)     Colegiul de Etică şi Arbitraj funcţionează pe baza regulamentului propriu aprobat de Consiliul Politic Naţional al PSDE.

(4)     Colegiul de Etică ţi Arbitraj prezintă Congresului rapoarte de activitate.

(5)     Persoanele alese în Colegiul de Etică şi Arbitraj nu pot face parte din Consiliul Politic Naţional şi Comisia Naţională de Cenzori.

(6)     Hotărârile pronunţate de Colegiul de Etică şi Arbitraj sunt definitive.

Secţiunea X

Organizaţia de Femei, Organizaţia de Tineret, Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate şi Asociaţia Aleşilor Locali a PSDE.

Organizaţia de Femei a PSDE

Art. 70

(1)       Pentru asigurarea reprezentării şi participării active a femeilor în viaţă politică, economică, socială şi culturală în cadrul PSDE se constituie şi funcţionează Organizaţia de Femei a PSDE.

(2)       Din Organizaţia de Femei a PSDE pot face parte femeile care au calitatea de membru al PSDE.

Art. 71 

(1)       Organizaţia de Femei a PSDE urmăreşte, cu prioritate, următoarele obiective:

  1. a)       elaborarea ofertelor politice ale PSDE adresate femeilor în domeniul economic, social şi cultural;
  2. b)      realizarea de analize privind situaţia copiilor şi femeii în societate şi îmbunătăţirea statutului acestora;
  3. c)       organizarea acţiunilor în scopul  promovării femeilor în structurile de decizie ale PSDE şi asumării responsabilităţii şi demnităţii publice;
  4. d)      asigurarea participării paritare a membrilor Organizaţiei de Femei în structurile PSDE la toate nivelele
  5. e)       implicarea femeilor în iniţierea şi implementarea programelor şi proiectelor care să contribui la îmbunătăţirea situaţiei femeii în comunitate.

(2)   Organizaţia de Femei a PSDE funcţionează în baza unui Regulament de organizare şi funcţionare propriu, aprobat de Conferinţa Naţională a Organizaţiei de femei.

Organizaţia de tineret a PSDE – Tineretul Democrat 

Art. 72 

(1)     Pentru stimularea participării tineretului în viaţa socială, culturală şi politică, în cadrul PSDE se constituie şi funcţionează Organizaţia de Tineret a PSDE, denumită prescurtat TD – Tineretul Democrat, căreia îi revine principala responsabilitate a activităţii politice a PSDE în domeniul politicilor de tineret.

(2)     Din organizaţia TD pot face parte tineri cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani, care au calitatea de membru sau membru supleant al PSDE.

Art. 73 

Organizaţia de Tineret a PSDE urmăreşte, cu prioritate, următoarele obiective:

  1. a)       elaborarea de analize privind starea tineretului în Republica Moldova;
  2. b)      elaborarea ofertelor politice ale PSDE adresate tinerilor;
  3. c)       iniţierea şi organizarea unor programe sociale, economice, politice, educative, culturale, distractive, sportive şi turistice, corespunzătoare intereselor şi aspiraţiilor tinerilor;
  4. d)      organizarea acţiunilor de formare şi perfecţionare profesională a tinerilor membri ai PSDE în vederea promovării acestora în structurile de decizie ale PSDE şi a asumării unor responsabilităţi şi demnităţi publice.
  5. e)       Organizaţia de Tineret a PSDE funcţionează în baza Regulamentului de funcţionare propriu, adoptat de Conferinţa Naţională a Organizaţiei.

 

Asociaţia Aleşilor Locali a PSDE

Art. 74 

(1)     Asociaţia Aleşilor Locali este constituită din membri ai PSDE: preşedinţi şi vicepreşedinţi ai Consiliilor raionale, primari şi viceprimarii din municipii, oraşe şi comune; consilieri raionali şi consilieri municipali din Chişinău, precum şi consilieri locali din oraşe şi comune.

(2)     Asociaţia Aleşilor Locali acţionează în sensul realizării obiectivelor specifice fixate în Programul Politic al PSDE şi Programul PSDE privind activitatea autorităţilor publice locale; urmăreşte respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a prevederilor Constituţiei şi ale legilor ţării; acţionează pentru consolidarea autonomiei locale şi descentralizarea administrativă şi financiară, pentru modernizarea şi dezvoltarea localităţilor şi creşterea calităţii serviciilor prestate populaţiei.

(3)     Asociaţia Aleşilor Locali se organizează şi îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu aprobat de Conferinţa Naţională a Asociaţiei.

(4)     Consilierii locali şi raionali aleşi pe listele PSDE se constituie în grupuri care şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului aprobat de Biroul Executiv al Organizației teritoriale.

(5)     Membrii grupurilor de consilieri locali şi raionali care sunt excluşi sau care demisionează din rândurile membrilor PSDE au datoria morală de a renunţa şi la mandatul obţinut în consiliile locale şi raionale respective.

 

Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate a PSDE

Art. 75

(1)    Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate a PSDE este organizaţia politică a oamenilor în etate membri ai PSDE constituită ca structură internă în conformitate cu prevederile prezentului Statut şi dispoziţiile legale în vigoare.

(2)    Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate a PSDE stimulează participarea oamenilor în etate la viaţa socio-politică şi îşi asumă responsabilitatea elaborării şi propunerii strategiei ca parte a Programului Politic al PSDE în domeniul protecţiei sociale a persoanelor în etate.

(3)    Poate deveni membru al Organizaţiei Naţionale a Persoanelor în Etate orice persoană ce are calitatea de membru al PSDE şi care pledează pentru realizarea Programului Politic al PSDE şi îşi asumă responsabilitatea participării active la viaţa organizaţiei.

(4)    Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate a PSDE promovează doctrina social-democrată şi acţiunea politică a Partidului Social Democrat European, recomandă ca oamenii în etate să fie primiţi în partid şi acţionează pentru integrarea lor în structurile sale politice.

 

Art. 76

(1) Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate a PSDE urmăreşte cu prioritate următoarele  obiective:

  1. a)      iniţierea şi organizarea  activităţilor specifice oamenilor în etate;
  2. b)      colaborarea cu instituţiile sociale şi ONG-urile pentru iniţierea unor acţiuni de ajutorare a persoanelor aflate în dificultăţi sociale;
  3. c)      prezentarea de propuneri şi sugestii pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ specific.

(2) Organizaţia Naţională a Persoanelor în Etate a PSDE funcţionează în baza Regulamentului de funcţionare propriu, adoptat de Conferinţa Naţională a Organizaţiei.

 

Relaţia PSDE cu Sindicatele 

Art. 77 

(1)     PSDE sprijină activitatea sindicatelor în vederea realizării efective a măsurilor de protecţie socială, garantării dreptului la muncă, combaterii şomajului, asigurării unui trai decent tuturor categoriilor de cetăţeni  promovării unei legislaţii care să asigure cadrul juridic pentru manifestarea deplină a capacităţilor creatoare şi garantării drepturilor sociale.

(2)     PSDE acţionează pentru apărarea drepturilor membrilor sindicatelor derivate din legislaţia muncii şi din contractele colective de muncă.

(3)     PSDE iniţiază periodic consultări cu sindicatele pentru examinarea problemelor sociale ale salariaţilor, pentru elaborarea proiectelor de acte normative, programe şi proiecte care privesc raporturile de muncă şi protecţia socială.

 

Relaţia PSDE cu Patronatele

Art. 78 

(1)       PSDE susţine activitatea patronatelor pentru iniţierea, elaborarea şi promovarea programelor de dezvoltare, de restructurare, de privatizare şi de cooperare economică, în condiţiile legii.

(2)       PSDE stimulează iniţiativa privată, în special în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii, inclusiv prin promovarea unor propuneri legislative specifice.

(3)       PSDE susţine şi promovează parteneriatul public-privat.

(4)       PSDE iniţiază periodic consultări cu patronatele în probleme de interes comun.

 

CAPITOLUL VI

SURSELE FINANCIARE ŞI ADMINISTRAREA PATRIMONIULUI

PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT EUROPEAN

Art. 79 

PSDE dispune de bunuri mobiliare şi imobiliare, pe care le utilizează în scopul desfăşurării activităţii sale conform legislaţiei în vigoare.

 

Art. 80 

Patrimoniul PSDE se constituie din următoarele surse:

  1. a)       cotizaţii ale membrilor de partid care sunt stabilite în mărime de 10, 240, 360, 600 1 200 MDL, (lei moldovenești). Criteriile de diferențiere, modul de achitare, evidența acumulărilor se stabilesc printr-un Regulament aprobat de Biroul Permanent.”.
  2. b)      donaţii benevole ale persoanelor juridice şi fizice, ale organizaţiilor politice şi obşteşti, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
  3. c)   venituri provenite în rezultatul propriilor activităţi;
  4. d)    subvenţii de la bugetul de stat în conformitate cu legislaţia în vigoare;
  5. e)     activităţi editoriale şi de publicitate, culturale, sportive, distractive şi altele, care nu contravin legislaţiei;
  6. f)        venituri din realizarea bunurilor patrimoniale (mobile și imobile) proprii.

Art. 81 

(1)     Patrimoniul PSDE nu poate fi utilizat în alte scopuri decât pentru realizarea sarcinilor statutare.

(2)     Modalitatea de gestionare a patrimoniului şi a mijloacelor financiare este stabilită de un regulament intern, aprobat de Consiliul  Politic Naţional al PSDE.

 

CAPITOLUL VII

CONDITIILE DE ÎNCETARE A ACTIVITATII

PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT EUROPEAN

Art. 82

Activitatea PSDE poate înceta în cazurile când aceasta intră în contradicţie cu Constituţia Republicii Moldova şi legislaţia în vigoare, precum şi în cazul când activitatea sa nu contribuie la realizarea obiectivelor statutare şi programatice.

Art. 83 

Activitatea PSDE poate fi sistată prin hotărârea Congresului în conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Statut.

CAPITOLUL VIII

DISPOZIŢII  FINALE  ŞI  TRANZITORII

Art. 84

(1) Statutul PSDE este obligatoriu pentru toate organizaţiile primare, teritoriale, centrale şi pentru toţi membrii PSDE.

(2) În măsura în care nu prevede, prezentul Statut se completează de drept cu prevederile Legii privind partidele politice.